Schrijn is bij A.W. Bruna Uitgevers verantwoordelijk voor het reguliere verkoopaanbod in de buitenboekhandels (supermarkten, tabaksspeciaalzaken). Daarnaast gaat ze ook regelmatig met klanten om tafel over het uitbrengen van mogelijke speciale edities of b2b-uitgaven. Daarbij is technische kennis onontbeerlijk.
‘Met twintig jaar ervaring heb ik de nodige vakkennis, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel’, vertelt ze. ‘Vooral bij kleurenproducties merkte ik dat ik soms een antwoord schuldig moest blijven, of eerst iets moest controleren. Daar houd ik niet van. Ik moet met de klant van a tot z in het creatieve proces kunnen meegaan. Zonder eerst een belletje te hoeven plegen. Of dat ik een boek in handen kreeg en zág dat er iets niet klopte, maar wat dat dan precies was?’
Zoals Schrijn zijn er veel professionals. Mensen die weliswaar niet zelf in het grafisch productieproces werken, maar er in hun dagelijks werk wel volop mee te maken hebben. Staf- en kaderpersoneel in grafimediabedrijven bijvoorbeeld, maar ook accountmanagers, dtp’ers en vormgevers bij reclame- of mediabureaus. De cursussen zijn speciaal voor deze doelgroep ontwikkeld.
‘De cursussen werden geleid door een zeer bekwaam docent. Een echte vakman, waaraan je merkt dat hij uit de praktijk komt. Hij kan de theorie goed overbrengen en leerde ons alle ins en outs van het grafische proces. Vooral aan het vakjargon heb ik veel gehad. Ik kan nu veel sneller en concreter schakelen met collega’s en exact vertellen wat ik zoek.’ Inmiddels heeft Schrijn de cursusmappen er al verschillende malen bijgepakt. ‘Je gaat heel anders tegen drukwerk aan kijken. Zo had ik laatst een krakende folder in handen en dan denk je onwillekeurig: ah, dat is gedrukt op ‘super calander.’
Ga voor meer informatie over de opleiding naar intro papier en karton of intro grafimedia technieken. Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via [email protected].