//

BCP’s: op zoek naar medewerker van de toekomst


Hoe verandert het werk binnen drukkerijen en verpakkingsbedrijven? En wat vraagt dat van productiemedewerkers, operators, nabewerkers en leidinggevenden? Dat bracht GOC in kaart. Het resultaat: een set nieuwe beroepscompetentieprofielen (BCP’s). Onderzoeker Monique van Delden legt uit wat het zijn en wat je ermee kunt.

Wat is een BCP?
“Een BCP beschrijft de werkzaamheden en de bijbehorende competenties die nodig zijn om een bepaald beroep op een vakvolwassen manier uit te oefenen. Zo’n competentie bestaat uit een vaardigheid (wat kun je) en één of meer kenniselementen (wat weet je) en komt tot uiting in het gedrag dat je laat zien (gedragsindicatoren). In een BCP van een operator drukken lees je dus wat hij of zij doet, maar ook welke technische vaardigheden, soft skills en andere eigenschappen diegene nodig heeft om het werk goed uit te kunnen voeren.”

Waarom zijn de BCP’s geüpdatet?
“Sinds het vorige BCP­onderzoek is de grafimediabranche sterk veranderd. Er is fors geïnvesteerd in machines, automatisering, robotisering en sinds kort ook voorzichtig in kunstmatige intelli­gentie. Nieuwe en verbeterde technologieën verbreden de keuze voor verschillende drukprocedés. Snelheid en efficiëntie zijn nog belangrijker geworden.”

“Ook de vragen van klanten veranderen: die verwachten (nog) snellere leveringen in steeds kleinere hoeveelheden en komen met (nog) complexere vragen. Zoals het drukken op niet­-standaard substraten of verschillende varianten van een basisproduct. Het werk in drukkerijen en verpakkingsbedrijven verandert daardoor fundamenteel.”

Hoe zag het onderzoek eruit?
“Voor het onderzoek hebben we ons gericht op drukkerijen en verpakkingsbedrijven met nabewerking, waar offsetdruk of flexodruk wordt toegepast. Het ging om een mix van early adopters, trendvolgers en meer traditionele bedrijven. De bedrijven hebben een vragenlijst beantwoord. Ook hebben we interviews gehouden en aanvullend onderzoek gedaan naar branche­ ontwikkelingen. Op basis daarvan hebben we nieuwe, toekomstbestendige BCP’s opgesteld die makkelijk aan te passen zijn als beroepen veranderen.”

Wat waren de belangrijkste bevindingen?
“Je ziet dat vrijwel alle bedrijven inmiddels sterk geautomatiseerd zijn, waardoor medewerkers steeds minder ‘ambachtsman’ en steeds meer ‘operator’ zijn of worden.
Daardoor worden bepaalde competenties belangrijker. Denk aan competenties zoals het instellen en bijstellen van parameters in de machine, het uitvoeren van kwaliteitscontroles en ook het
analytisch en probleemoplossend vermogen als de output anders is dan verwacht.”

“Verder signaleren we een noodzaak tot competentieverbreding, waardoor operators breder inzetbaar worden. Bijvoorbeeld op andere machines op de eigen afdeling, maar ook in andere stappen van het productieproces. Waar het conventionele drukproces meer overlap begint te vertonen met het nabewerkingsproces, geldt dit voor de digitale druk op het gebied van de prepress. Tot slot worden attitude­skills zoals leergierigheid, motivatie en flexibiliteit belangrijker binnen grafische bedrijven.”

Wat kan je als grafisch bedrijf met het BCP-onderzoek?
“In de eerste plaats is het belangrijk dat je stilstaat bij hoe (technologische) veranderingen het werk in jouw bedrijf veranderen. En dat je nadenkt over hoe je daarop inspeelt. De beroepscompententieprofielen helpen je daarbij. Je kunt ze bijvoorbeeld als basis gebruiken voor het opstellen of vernieuwen van functieprofielen of een competentiematrix

Een logische volgende stap is dat je kijkt naar de mate waarin medewerkers beschikken over de competenties die nu of in de toekomst nodig zijn. GOC kan je daarbij helpen met metingen, waarbij we kijken welke vaardigheidskloven er zijn en hoe je die ‘gaps’ dicht met persoonlijke ontwikkelpaden. Ook als je een academy of bedrijfsschool wilt opzetten, is het BCP­onderzoek een handig fundament.”

Is dat ook steeds meer een must, gezien de krapte op de arbeidsmarkt?
“Ja en die personele schaarste is blijvend. Je moet oplossingen daarom niet buiten je bedrijf, maar erbinnen zoeken. Zorg dat je personeel ontwikkelt en behoudt. Die twee zaken gaan hand in hand. Je ziet dat bedrijven die investeren in een ontwikkelcultuur en leren op de werkplek, niet alleen beter kunnen inspelen op de geschetste veranderingen. Ze krijgen ook een sterkere concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. Medewerkers zoeken in toenemende mate naar een werkgever die ruimte, vertrouwen en begeleiding biedt om jezelf verder te ontwikkelen. Als je dat niet biedt, neemt de kans op verloop toe.”

Opleiden is dus geen luxe meer?
“Absoluut. Het aanleren of verbeteren van vaardigheden wordt nog te vaak gezien als iets wat je doet als je tijd over hebt. Terwijl het gewoon essentieel is voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf.”

Hoe anticipeert GOC zelf op de uitkomsten van het BCP- onderzoek?
“Met ons opleidingsmodel bieden we al een doorlopende leerlijn voor operators en voor medewerkers die hieraan leidinggeven. Dat model sluit mooi aan bij de nieuwe BCP’s. Aanvullend zien we een toenemend belang van kortdurende, praktisch toepasbare (machine)trainingen die zijn afgestemd op specifieke productievraagstukken. Daar spelen we met maatwerk op in.”

Van onderzoek naar praktijk
Als je de BCP’s goed gebruikt is het duidelijk wat je van medewerkers verwacht, wat de medewerkers kunnen verwachten van een functie en welke ontwikkelpaden er binnen de organisatie zijn.

Bij GOC zien we dat dit voor veel bedrijven nog uitdagend is. Ook om het bijbehorende opleidingsvraagstuk vorm te geven. Organisaties waarbij dat wel lukt, merken heel concreet dat dat iets oplevert: verzuim en verloop nemen af en de inzetbaarheid van de medewerkers neemt toe.

Als belangrijke speler in de verpakkingsindustrie laat Smurfit Westrock MNL zien hoe een succesvolle aanpak eruit kan zien. In deze branche gaan de technische ontwikkelingen hard en worden ze ook geconfronteerd met een veranderende rol van de operator.