De Bunschoter bracht vorig jaar haar uitgeverij en drukkerij onder één dak. Het voorbereidingstraject daarop was een mooi moment om eens goed te kijken naar de eigen organisatie. Maken we nog waar wat we beloven? Zit iedereen nog op de goede plek? En hoe kunnen we onze mensen verder ontwikkelen?
Daarbij kwam P&O-functionaris Mathilde van der Goot na contact met GOC tot de conclusie dat er een goed referentiekader miste. In het grafimedia handboek kon ze functieomschrijvingen vinden, maar die vond ze eerlijk gezegd een beetje stoffig en niet concreet genoeg. Bovendien zijn functies in de grafimediasector de laatste jaren sterk veranderd. Daarom koos het management ervoor om samen met GOC voor alle functies bij De Bunschoter competentieprofielen te laten opstellen.
“Het is nu voor iedereen duidelijk wat er van hem of haar verwacht wordt. Bovendien maakt het competentieprofiel de functionerings- en beoordelingsgesprekken transparanter”, zegt Van der Goot. “Zowel de leidinggevende als de medewerker kunnen het profiel – dat voorzien is van prestatie-indicatoren – als leidraad gebruiken en aan de hand daarvan samen doelen stellen.”
Voor de vormgevers en DTP’ers werd aanvullend een ervaringsprofiel traject ingezet. “De studio zit overal tussenin. Ze hebben te maken met klanten, ordermanagers en onze technische mensen. Ze hebben behoorlijk wat technische opmaakkennis nodig. Bovendien is er in de afgelopen jaren binnen de vormgeving enorm veel veranderd als het gaat om mogelijkheden en klantwensen.”
Een ervaringsprofiel geeft inzicht in opgebouwde kennis en kwaliteiten ten opzichte van een landelijke standaard, zoals een diploma. Voor het profiel stelden medewerkers op gevalideerde wijze een portfolio samen. Onderdeel van het portfolio waren onder meer een criteriumgericht interview en 360°-feedback, waarbij een spinnenweb ontstaat van feedback door jezelf, een collega, de leidinggevende en de PO-functionaris.
Daarbij dreigde het nog even mis te gaan. “Bij het invullen van die vragenlijst is het heel belangrijk dat je allemaal start vanuit hetzelfde uitgangspunt. Ik was uitgegaan van ultiem, de leidinggevende van gemiddeld. Daardoor leek het net alsof de leidinggevende heel kritisch was op zijn team, terwijl het de algehele bedoeling van beoordelaars was om de ontwikkelruimte bloot te leggen. Er is een emotioneel geladen bijeenkomst geweest, waarna afzonderlijke gesprekken gevoerd zijn met medewerkers. Gelukkig dacht GOC meteen oplossingsgericht en hielpen ze om het traject weer op de rit te krijgen. Je merkt dan dat je samenwerkt met mensen die weten waar ze over praten.”
Het ervaringsprofiel heeft De Bunschoter geholpen om de scholingsbehoefte van medewerkers concreet te maken. “In plaats van: ik zou wel eens wat willen leren over, kunnen we nu gericht hiaten in kennis en kunde ontdekken. Zo wordt scholing écht een investering waar medewerkers én De Bunschoter beter van worden.”
Neem voor meer informatie over ErvaringsProfiel contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via [email protected].