Grafimedia in cijfers 2019


De economie in Nederland groeit hard. Daar lijken grafimediabedrijven voorzichtig van mee te profiteren. De omzetten staan weliswaar nog altijd onder druk, de winst bleef vorig jaar op peil en voor het eerst in jaren lukte het om de verkoopprijzen te verhogen. Ook waren er minder faillissementen en daalde de werkloosheid in 2018. Dat blijkt uit deze nieuwe editie van Grafimedia in cijfers.

Die lichtpuntjes vragen wel wat nuance. Wie verder inzoomt op de cijfers, ziet dat er grote verschillen zijn in de branche. Vooral bedrijven die nieuwe manieren zoeken om toegevoegde economie. Reden voor het A&O Fonds Grafimediabranche om nadrukkelijk in te blijven zetten op innovatie en ondernemerschap, onder meer via samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam.

Daarnaast geven we nog meer aandacht en prioriteit aan de groeiende vervangingsvraag als gevolg van de vergrijzing in de branche. Door brancheprofilering, werving, matchmaking en leerwerktrajecten stimuleren we instroom in de branche. Programma’s gericht op een Leven Lang Ontwikkelen moeten medewerkers behouden voor het vak en er aan bijdragen dat ze fit, vitaal en gezond hun werk kunnen blijven doen.

We trekken daarin uiteraard samen op met grafimediabedrijven en wijzen ze de weg naar nieuwe Europese subsidies die vanaf de zomer 2019 aangevraagd kunnen worden. Zo werken we ook de komende jaren aan het versterken van deze mooie branche.

Download grafimedia in cijfers 2019