Graphic Packaging International uit Sneek is continu bezig met het optimaliseren van processen. En dat gaat nog beter als je medewerkers op dat gebied schoolt. Daarom volgden zes medewerkers een procesoperatortraining die GOC opzette voor vijf grafische bedrijven in Noord-Nederland.
,,Als je processen wilt verbeteren, moet je luisteren naar de mensen aan de lijn en hun praktijkervaringen en vakkennis daarbij gebruiken”, motiveert Annet de Groot, HR Manager bij de toonaangevende internationale producent in drank-, voedsel- en consumentenverpakkingen. ,,Wat me bovendien aansprak in deze training, is dat je in de keuken kijkt bij andere bedrijven en dat de focus ligt op afstand nemen van het proces om verbetermogelijkheden te signaleren.”
Van foefjes naar de bron
Marco Jellema was één van de deelnemers. Hij volgde de training Procesoperator afterpress. Wat bij hem bleef hangen? ,,Vooral een andere manier van kijken naar problemen die je op de werkvloer tegenkomt. Je bent snel geneigd om foefjes in te zetten waardoor je weer verder kan. Stukje tape hier, een kabeltje daar. Maar je kunt beter de bron aanpakken dan de symptomen bestrijden. Bovendien wordt het ene probleem vaak veroorzaakt door het andere probleem. Door een stapje terug te doen, ga je verbanden zien.”
Marco maakte als onderdeel van de training een verbeterplan voor één van de machines die hij bedient. ,,Doordat de uitlijning niet helemaal correct is, moeten we meer stops maken dan nodig is. Ook hebben we meer afval en dus kosten. Ik heb onderzocht wat we kunnen doen om dat op te lossen en welke gereedschappen, mensen en middelen we daarvoor nodig hebben. Dat plan ligt nu bij mijn leidinggevende.”
Verbetering zit in een klein hoekje
Ook zijn collega Nico Adema volgde de training, maar dan de variant Procesoperator druktechniek. De training maakte hem bewust van het feit dat investeren in verbetering loont. Dat ondervond hij ook zelf bij het maken van zijn eindopdracht. Nico ontwikkelde een valstang voor de uitlegband, waardoor verpakkingen netter uit de machine komen en beter opgepakt kunnen worden door de schudrobot. ,,Het is een simpel metalen frame, maar daardoor kunnen we wél op hogere snelheid draaien. Dat mijn collega’s de valstang nu ook gebruiken, geeft veel voldoening.”
Het waren deze concrete praktijkopdrachten die de twee medewerkers van Graphic Packaging International het meest aanspraken in de training. ,,We stonden ook stil bij hoe processen in je bedrijf lopen. Hoe komt een order binnen, wat gebeurt er daarna. Heel leuk om eens een stapje verder te kijken dan alleen het papiertje dat je bij de machine krijgt. Maar het meest interessant vond ik toch de schema’s en handvatten om verbetering door te voeren. Daar had ik nog wel meer over willen weten”, zegt Nico Adema.
Kennis delen met elkaar
Aan de training namen medewerkers van vijf grafische bedrijven in Noord-Nederland deel. De trainingen vonden beurtelings bij deze bedrijven plaats, waardoor deelnemers ook elkaars productieprocessen van dichtbij zagen. ,,Daar doe je ideeën op. Ik zag bijvoorbeeld dat ze bij één van de bedrijven voor de planning werkten met een matrixschema en gekleurde magnetische blokjes. Dat werkt volgens mij prettiger dan met formulieren. Ik heb natuurlijk even een foto gemaakt en dat hier intern voorgesteld.”
Inmiddels heeft Graphic Packaging International de evaluatie van de training afgerond. Nu wordt er gekeken hoe de opgedane kennis optimaal gebruikt kan worden in de dagelijkse praktijk. ,,Leidinggevenden gaan daar samen met de deelnemers mee aan de slag”, vertelt Annet de Groot. ,,Bovendien hebben we alle eindopdrachten verzameld, zodat we die kunnen delen in de organisatie.”
Klik hier voor meer informatie. Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via [email protected].