Via GOC-trajecten naar uniformiteit en herkenbaarheid
Personeel is je belangrijkste kapitaal. Daar moet je in investeren. Dat besef leeft bij Mondi Heerlen. Onlangs vonden twee door GOC verzorgde opleidingstrajecten plaats bij deze producent van release-linerpapier. Zowel de C-operators als de buddies, die nieuwkomers opleiden aan de machines, kregen waardevolle inzichten en tips: vooral rondom de “soft skills” van communicatie en leiding geven. Dat sorteerde effect, zo blijkt uit een gesprek met HR-manager Lars Gulpen en de C-operators Jos Deguelle en Floris Bardoul.
Mondi is een papierproducent met ruim 22.000 medewerkers en 100 productielocaties, verspreid over 30 landen. Bij Mondi Heerlen, een 24/7 bedrijf, werken 130 medewerkers in 5-ploegendienst. Het bedrijf maakt releaseliners voor talloze producten, zoals het papiertje op de plakstrip van maandverband. ‘Onze markt is groot en stabiel, maar er is mondiaal veel concurrentie. Medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal om in die wereldmarkt competitief te zijn. Dáár ligt de link naar het belang van opleiden’, stelt Gulpen.
Via uniformiteit naar duidelijkheid
Onlangs werden de Operator C-training en de Buddy-training afgerond. GOC was als opleidingspartner gekozen vanwege positieve referenties uit het Mondi-netwerk. Later dit jaar volgt een GOC-opleiding voor de teamleiders. Gulpen: ‘Deze trainingen zijn onderdeel van een groter plan: wij streven naar uniformiteit in de aansturing van en de communicatie met medewerkers. Zo schep je duidelijke kaders en een veilige, productieve werkomgeving. In 2026 volgt ook een GOC-training voor medewerkers in managementfuncties, zodat die uniformiteit in dit hele bedrijf nog meer zijn beslag krijgt.’
De Buddy- en Operator C-training
Gulpen vertelt wat de operators zoal leerden in de Buddytraining, want een deel van hun werktijd fungeren zij als buddies die nieuwkomers opleiden aan (delen van) de grote machines. ‘Zij leerden hoe ze effectief kennis kunnen overdragen: hoe leer ik nieuwe medewerkers leren? Hoe geef ik ze tips? Hoe zie ik of iemand echt luistert en de informatie beklijft? Op welke non-verbale signalen moet ik letten? Welk soort controlevragen moet ik stellen? Ze zijn zich door deze opleiding veel bewuster geworden van het belang van goede communicatie. Het is nog vers, maar ik verwacht dat nieuwkomers door deze andere aanpak sneller een bepaald werkniveau bereiken.’
Een nieuwe benadering
Jos Deguelle en Floris Bardoul volgden de Operator C-training. Zij zijn volwaardige operators die technische problemen oplossen, en die teamleiders vervangen bij afwezigheid. Deguelle vond de training waardevol. Hij leerde bijvoorbeeld beter te communiceren met jongere medewerkers. ‘Je kunt niet meer zomaar alles zeggen. De maatschappij is gevoeliger geworden, en jongere medewerkers vertrekken sneller als ze het niet naar hun zin hebben. We leerden ook over de Roos van Leary, een model dat helpt om je gedrag en communicatie beter af te stemmen op de eigenschappen van de betreffende persoon. Met een dominant of tegendraads persoon moet je bijvoorbeeld anders communiceren dan met een introverter type.’
‘Als je meer zelf kunt, krijg je ook meer zelfvertrouwen’
Ook Bardoul leerde hoe hij zijn nieuwe en beginnende collega’s beter kan begeleiden. ‘Vroeger loste ik productieproblemen vaak zelf op. Dat ging lekker snel. Nu geef ik eerst tips zodat collega’s een probleem zelf leren oplossen. Als ze merken dat ze meer zelf kunnen, krijgen ze ook meer vertrouwen en werkplezier.’
Alle cursisten waardeerden bovendien het groepscontact en de open gesprekken over verbeterpunten in het bedrijf. ‘Deze opleiding was flexibel ingericht, deels afgestemd op wat er bij Mondi Heerlen speelt. De docent besteedde ruim aandacht aan issues waar we in de productie tegenaan lopen, en die we ter sprake brachten’, aldus Bardoul.
Nuttig en waardevol
Ook Gulpen is als HR-verantwoordelijke enthousiast over de kwaliteit van de opleidingen en de samenwerking met GOC. ‘Beide trajecten bestonden uit vijf bijeenkomsten in drie maanden, plus een afsluitende ochtend en een feedbackmiddag, waar ook ik bij aanwezig was. De buddies én de C-Operators brachten toen een lijst met verbeterpunten in. Op basis daarvan heeft het management van Mondi Heerlen al veranderingen doorgevoerd, zoals de aansturing van productiemedewerkers door C-operators bij de afwezigheid van teamleiders. Er volgen waarschijnlijk meer aanpassingen op basis van verdere gesprekken met het management over die lijst. In allerlei opzichten waren deze eerste twee GOC-opleidingen bij Mondi Heerlen dus heel nuttig en waardevol.’
Terugblik door de GOC-trainer
Judith van Eersel verzorgde namens GOC bij Mondi Heerlen een Operator C en Buddy-training: ‘Cursisten uit beide groepen ervoeren vooral veel toegevoegde waarde door het van en met elkaar leren. Dit waren enkele reacties:
• ‘Ik realiseer mij nu dat ik niet zo veel informatie ineens moet geven, maar meer moet kijken en navragen of de ander de informatie wel echt begrijpt.’ (Buddytraining)
• ‘Er is een verschil tussen vragen aan een nieuwe medewerker: “Snap je het?” en “Vertel eens wat je hebt begrepen van de uitleg.”(Buddytraining)
• ‘Wat leuk om te merken dat we met elkaar op één lijn zitten.’ (Operator C-training).’