Drukwerk is niet dood, maar de volumes en marges staan onder druk. Daarom gooide drukkerij Weevers vorig jaar het roer om. De ordermanagers worden er om geschoold tot multimedia-adviseurs die ook meedenken over een nieuwe website, vindbaarheid in Google en social mediacampagnes.
“Een enorme omslag”, erkent commercieel directeur Rob van Dijk. “Ordermanagers zitten aan het eind van de keten. Alles is al besloten en bedacht. Nu schuiven deze mensen op naar het begin: wat zijn de behoeftes van het bedrijf waar je mee om tafel zit en welke marketingstrategie past daarbij? Dat vraagt een flinke dosis nieuwe kennis en een veel commerciëlere manier van denken.” Die omslag viel bij Weevers samen met een reorganisatie. Het grafisch bedrijf – met vestigingen in Vorden, Zutphen en Lichtenvoorde – liet daarom eerst ervaringsprofielen opstellen. Zo’n profiel geeft inzicht in opgebouwde kennis en kwaliteiten ten opzichte van een landelijke standaard, zoals een diploma. Ook een assessment maakte onderdeel uit van de procedure.
Uitdagende materie
Nadat duidelijk was wie kon blijven, startte Weevers met een incompany training tot multimedia-adviseur. “Het gaat daarin bijvoorbeeld over marketingstrategieën, SWOT- en concurrentieanalyses, de merkenwijzer en hoe je de identiteit van een bedrijf in beeld brengt. Maar ook het maken van een briefing voor het creatieve team komt aan bod.” “Uitdagende materie als je al jarenlang in het grafische vak zit”, lacht Van Dijk. “Het voelt een beetje alsof je een viool in handen krijgt, maar tegelijkertijd ook nog noten moet leren lezen. De training vraagt veel van onze mensen en het huiswerk wordt als zwaar ervaren. Tegelijkertijd merk je dat GOC de grafische branche kent en begrijpt dat ordermanagers wat hobbels over moeten. En dat er subsidie is voor de training, is natuurlijk helemaal prettig.”
Hoog realiteitsgehalte
Tijdens de training gaan de deelnemers in kleine teams aan de slag met het uitwerken van een fictieve case voor een bestaande klant van Weevers. “Denk bijvoorbeeld aan een internationaal succesvol maakt bedrijf dat bij ons alleen visitekaartjes en af en toe een brochure laat drukken. Juist voor zulke bedrijven kunnen we toegevoegde waarde leveren met slimme concepten. Door zo’n case uit te werken wordt de theorie concreet en krijgt de training een hoog realiteitsgehalte.” Aan de training doet ook een aantal medewerkers uit het creatieve team van Weevers mee, zoals een designer, een webcoördinator en een programmeur. “We benutten zo’n dag direct voor een stukje teambuilding. Het resultaat daarvan zie je nu al. Er ontstaat meer onderling begrip voor elkaars kwaliteiten en valkuilen. En ze weten elkaar onderling beter te vinden. Onze ordermanagers signaleren ook al commerciële kansen en slagen erin om bijvoorbeeld een vormgever of online marketeer om tafel te krijgen bij de klant.”