Online drukker Printerpro.nl uit Rotterdam groeit hard en dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe werk je op een goede manier samen, communiceer je onderling en draag je kennis over als je niet langer alles samen doet?
Die vraagstukken houden Tim van Dongen volop bezig. Zijn team groeide in relatief korte tijd van 10 naar meer dan 25 medewerkers. In deze fase van Printerpro.nl investeert Tim daarom veel tijd in de ontwikkeling van de organisatie en het neerzetten van nieuwe structuren.
Inzicht in groepsdynamiek
Daarvoor schakelt hij ook GOC in. De eerste stap? Een training over communiceren en groepsdynamiek. Want hoe meer medewerkers, hoe groter automatisch ook de verschillen in ervaring, persoonlijkheden en manieren van werken en communiceren.
“We hebben die training met alle collega’s gevolgd en dat was een mooie kick-off. Het heeft voor meer bewustzijn en inzicht gezorgd over hoe je op een goede manier omgaat met onderlinge verschillen. Hoe komt wat jij zegt over op een ander? Hoe geef je op een prettige manier feedback aan een collega?”
Intern kennis overdragen
Daarna volgden collega’s met een leidinggevende rol de opleiding tot praktijkopleider. Daarin gaat het over hoe je op de werkvloer kennis overdraagt. “Daar hebben we allemaal niet voor geleerd, alleen al dat je erover praat met elkaar is waardevol. Verder krijg je veel tips en handvatten waardoor je niet alles zelf hoeft te bedenken.”
Waar Tim naartoe wil is een organisatie waarin iedereen kennis met elkaar deelt. “Vroeger wist iedereen alles van iedere klant. En als we een nieuwe medewerker aannemen, keek die gewoon een tijdje mee bij een ervaren collega. Dat kan niet meer nu we gegroeid zijn en dus moeten we een nieuwe weg vinden, zonder dat we heel druk worden met alles vastleggen.”
Vasthouden van de cultuur
Ook het vasthouden van de typische Printerpro-cultuur is voor Tim belangrijk in deze fase van schaalvergroting. “Wat ons onderscheidt van grote internetdrukkers is de hoge servicegraad. We zijn heel benaderbaar, onze servicemedewerkers hebben nog feeling met het productieproces en we helpen je ook als je niet helemaal volgens de specificaties aanlevert.”
Om dat onderscheidend vermogen nog verder te versterken, wil Tim zijn servicemedewerkers een klantgerichtheidstraining aanbieden. “Ik zoek dan vooral naar de soft skills: hoe maak je met jouw benadering een verschil voor de klant, hoe maak je van een klacht een positieve ervaring? Daarin willen we verder groeien.”