//

‘Van producent naar creatief adviseur’


Grafimediabedrijven kunnen meer waarde toevoegen en hun rendement verbeteren door creatief en conceptmatig mee te denken met klanten. Alleen: hoe doe je dat?

Die vraag staat centraal in de opleiding tot crossmedia adviseur van GOC. Enzo Marsiglia (directeur Be Ink), Arjan van Rooijen (accountmanager bij Opmeer papier, pixels & projecten) en Marco Velseboer (directeur Koopmans’ Drukkerij) sloten de opleiding onlangs met succes af. “Ik wilde vooral mijn kennis verbreden”, geeft Velseboer aan. “Natuurlijk hoor je regelmatig over trends en ontwikkelingen op mediagebied waar je als drukkerij iets mee kan, maar dat zijn flarden. In deze opleiding komt dat allemaal bij elkaar en leer je hoe je kansen benut.”

Branche verandert
Een belangrijke les die ze op deden? “Dat de wereld nóg sneller verandert dan ik al dacht”, zegt Marsiglia. “En dat je niet precies hoeft te weten hoe je gaat meeveranderen, als je maar begint.” Dat vraagt wel om een andere manier van denken, vult Van Rooijen aan. “We moeten af van het idee dat we alleen producent zijn. Klanten zoeken het gemak van één loket, een partner die hen op creatief gebied ontzorgt en ook bijvoorbeeld een campagne of een website voor ze kan ontwikkelen.”

Op zoek naar klantbehoeften
De opleiding tot crossmedia adviseur bestaat uit twee blokken. In het eerste deel maken de deelnemers kennis met nieuwe media en innovatieve publicatiemogelijkheden. Ook komt aan bod hoe je behoeften van klanten achterhaalt en met hen nadenkt over marketing, marktsegmentatie en doelgroepbepaling. De deelnemers leren hoe ze op basis daarvan een concept ontwikkelen en dat op een overtuigende manier presenteren aan de klant,  zodat die bereid is voor de toegevoegde waarde te betalen.

Aan de slag met een case
Het tweede deel van de opleiding zoomt in op het projectmatig realiseren en organiseren van het werk dat daaruit voortkomt. Tijdens de opleiding passen de deelnemers wat ze leren direct toe in een case. Velseboer dacht na over de herpositionering van zijn eigen drukkerij, Marsiglia werkte aan een communicatieplatform voor  en specifieke branche en Van Rooijen ontwikkelde een fictieve campagne voor een verzekeringsmaatschappij die een jongere doelgroep wil aanspreken.

Nee verkopen
Alledrie zijn ze in hun dagelijks werk al volop aan de slag met wat ze geleerd hebben. Toen er deze week een klant vroeg of Be Ink een folder kon maken, besloot Marsiglia bijvoorbeeld om ‘nee’ te verkopen. “Ik heb gezegd dat ik eerst om tafel wilde om na te denken over wat en wie het bedrijf wilde bereiken. Daar kwamen leuke ideeën uit. Dat had ik zonder deze opleiding nooit gedaan: dan had ik gevraagd naar zaken als de oplage en het aantal pagina’s.”

Inspirerende inzichten
Vooral het creatieve deel van de opleiding sprak tot de verbeelding van de drie grafici. Van Rooijen: “Dat was verrassend, inspirerend en gaf duidelijke inzichten in hoe je zo’n creatief proces met een klant vormgeeft. Het tweede deel hoe je dat in je bedrijf regelt, had wat mij betreft wel iets compacter gekund. Of bijvoorbeeld met aandacht voor verandermanagement: hoe neem je medewerkers in je bedrijf mee in deze nieuwe manier van denken? Maar overall denk ik dat dit een waardevolle opleiding is voor accountmanagers en ondernemers in de
grafimediabranche.”

Klik hier voor meer informatie. Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via [email protected].