Goede drukkers zijn lastig te vinden. Bij Control Media leiden ze daarom met hulp van GOC zélf vier medewerkers met geen tot beperkte ervaring in de drukkerij op tot operators die zelfstandig een drukpers kunnen bedienen.
Control Media is gevestigd in Etten-Leur. De drukkerij heeft zo’n 80 medewerkers in dienst en bedient klanten in Nederland, België en Duitsland. Naast brochures, flyers, folders en ander commercieel drukwerk rolt er ook een zeer speciaal product van de persen. Als enige drukkerij in Nederland maakt Control Media speelkaarten voor populaire bordspellen zoals Trivial Pursuit en Monopoly.
Praktijktraining én theorie
“Tot vorig jaar groeiden we elk jaar flink”, vertelt directeur Leon van Nunen. “Om de groeiende vraag op te vangen had ik op korte termijn vier nieuwe drukkers nodig. Ik heb toen twee jongens zonder grafische achtergrond aangenomen en een opleiding aangeboden. Ze doen die opleiding samen met twee medewerkers die nu al meehelpen in het drukproces.”
De vier drukkers-in-opleiding krijgen een training on the job van collega’s binnen Control Media. Aanvullend krijgen ze één dag per maand van een GOC-instructeur les over onder meer papiersoorten, druktechnieken, het productieproces en arbo & veiligheid. Ook de werking van de drukpers, kwaliteitsbewaking en het omgaan met storingen komt aan bod.
Het nieuwe leren
Het totale traject duurt anderhalf jaar. Daarin doorlopen de vier medewerkers van Control Media verschillende opleidingen. Eerst de opleiding tot basis operator, daarna de opleiding tot machine operator en tot slot de opleiding technisch operator. De opleidingen vormen samen een doorlopende leerlijn waarbij medewerkers hun kennis en vaardigheden steeds verder verdiepen.
De opleidingen maken deel uit van het nieuwe opleidingsmodel van GOC. Daarin zijn lange trajecten opgeknipt in korte opleidingen. Die zijn flexibel en modulair te volgen. Omdat de opleidingstrajecten voor alle druktechnieken dezelfde opbouw hebben, kunnen medewerkers ook makkelijk hun vakkennis verbreden.
In company, op zaterdag
Bij Control Media vinden de lessen op zaterdag en in company plaats. “Dat scheelt reistijd voor de jongens. Op zaterdag is er ook de rust in het bedrijf om te leren. Ik heb dan een moderne drukpers vrij staan voor het geven van instructies en er is een spreekruimte beschikbaar. Op deze manier vraag ik ook een stukje commitment van de jongens zelf. Control Media betaalt de opleiding, jij steekt daar zelf één vrije dag in de maand in.”
De wisselwerking tussen scholing door eigen medewerkers en trainers van GOC bevalt Van Nunen goed. “Onze drukkers brengen deze jongens vrij snel de basisvaardigheden bij, zodat ze na een paar weken onder toeziend oog al konden meedraaien in de productie. GOC legt daar een stevig fundament onder. Ik wil dat deze medewerkers straks niet alleen op de juiste knoppen kunnen drukken, maar dat ze ook snappen hoe een pers van binnen werkt. Die machines zitten vol techniek en kosten een vermogen, dus dan wil je dat ze begrijpen hoe je daar op een verstandige manier het beste resultaat uithaalt. Om dat over te brengen moet je gestructureerd kennis kunnen overbrengen. Daar zijn de GOC-instructeurs goed in.”
Dit najaar start Control Media waarschijnlijk ook met een zesdaagse opleiding voor nabewerkers. Dat traject is vooral gericht op productiviteits- en kwaliteitsverbetering. “Om goed bij te kunnen sturen in het nabewerkingsproces moet je snappen wat er binnen in bijvoorbeeld zo’n vouwmachine gebeurt”, zegt Van Nunen.
Kennis intern doorgeven
De inhoud van deze opleiding wordt afgestemd op de praktijk bij Control Media. Door gericht ontbrekende kennis en vaardigheden aan te leren, kunnen deelnemers de volgende stap in hun ontwikkeling zetten. De nieuwe kennis en vaardigheden kunnen bovendien gebruikt worden om intern te delen binnen Control Media. De drukkerij uit Etten-Leur heeft namelijk ook een intern scholingsmodel waarbij medewerkers kennis aan elkaar overdragen.
“Dat doen we zodat medewerkers op meerdere plekken in het proces inzetbaar zijn. Op die manier kunnen we de doorlooptijden sterk verkorten. De producten die we maken liggen namelijk het grootste deel van de tijd stil. Door werk op te knippen in kleinere badges en procesgangen te verkorten, kunnen we sneller leveren. Dat sluit aan bij deze tijd waarin alles on demand is en biedt commerciële kansen.”