Versterk samen de unieke waarden van je bedrijf


Vraag jij je wel eens hoofdschuddend af wat de toekomst voor jouw bedrijf in petto heeft? Of durf je te vertrouwen op de waarden in jouw bedrijf en daarmee op een positieve stap richting de toekomst? Laatst was onze adviseur in gesprek met een ondernemer over zijn plannen voor de toekomst. En over alle veranderingen door de pandemie en hoe deze onzekerheid heeft geleid tot zorgen. Zijn grootste wens was om weer positief en met energie vooruit te kijken.

Dat de toekomst niet te voorspellen is, heeft de pandemie ons het afgelopen jaar fijntjes laten zien. Maar juist deze ervaringen kunnen ons leren hoe om te gaan met onverwachte gebeurtenissen en vooral positief te blijven.

En waar begin je dan? Een blik in de spiegel en op nieuw weer weten wat de waarde is van jouw bedrijf. Stel elkaar vragen die gaan over gedragingen, ervaringen, beelden en wat het bedrijf uniek maakt.

Hoe zijn jullie omgegaan met de onverwachte gevolgen van de pandemie? Wat heb je gedaan waardoor klanten zijn gebleven? En hoe hebben jullie contact gehouden met je klanten? Waarom kiezen klanten juist voor ons? En waarin is de samenwerking eigenlijk zo prettig? Wat gaan we nu doen om voor de toekomst wendbaar te blijven, continuïteit te herstellen of te behouden of liefst zelfs weer te gaan groeien?

Het onderzoeken van unieke waarden lijkt een open deur maar juist na deze tijd geeft het opnieuw richting. Het is een mooi startpunt voor gesprekken over toekomstplannen, nieuwe mogelijkheden ontdekken en het versterken van de unieke waarden voor de klant én voor de medewerker.

Het gesprek met deze ondernemer bracht hem op het idee om de medewerkers te betrekken bij de vraag wat de waarde van het bedrijf is. De vraag stellen bracht nieuwe ideeën naar boven en kansen werden besproken. Het leverde met z’n allen weer een positieve blik op de toekomst!