Op de werkvloer kennis overdragen. Dat is mooi, maar soms ook best uitdagend. Om te groeien in hun rol als praktijkopleider volgden Duko Velders en Milko Schotvanger van Hembrug Machine Tools een cursus bij het GOC.
Hembrug ontwikkelt, produceert en levert ultraprecieze draaimachines aan bedrijven in binnen- en buitenland. Bij het Haarlemse bedrijf lopen regelmatig jongeren stage die een technische opleiding volgen. “Ik vind het leuk om kennis over te dragen, maar deed dat vooral op gevoel. Of dat ook de beste manier is en het overkomt? Daar had ik geen idee van. Daarom wilde ik graag deze cursus volgen”, vertelt Duko, die bij Hembrug als slijper machineonderdelen bewerkt. Samen met facilitair beheerder en onderwijscoördinator Milko volgde hij daarom de brancheoverstijgende cursus voor praktijkopleiders van het GOC.
Compacte cursus met diepgang
Deze cursus bestaat uit vier bijeenkomsten, die verspreid over twee maanden plaatsvinden. Zo is er tijd om te laten bezinken en toe te passen wat je geleerd hebt. In de cursus komen onderwerpen aan bod zoals het maken van een opleidingsplan, de praktische begeleiding en coaching op de werkplek, het voeren van gesprekken met jongeren en het beoordelen en evalueren van stages.
Gelukkig geen rollenspellen
De manier waarop zulke thema’s aan bod kwamen, sprak vooral Milko aan. “Ik heb regelmatig opleidingen gedaan waarbij je moet oefenen met rollenspellen en trainingsacteurs. Dat is doodvermoeiend. Ik ben blij dat het GOC voor een andere aanpak kiest. Je krijgt behoorlijk wat theorie mee, maar door de praktijkvoorbeelden en het huiswerk dat je tussen de cursusdagen doormaakt, wordt het toch praktisch.”
Aan de slag met wat je geleerd hebt
Inmiddels passen de twee technici regelmatig in de praktijk toe wat ze geleerd hebben. “De jongeren die wij binnenkrijgen zijn heel verschillend. De één is heel schuw, de ander juist extravert. Sommigen hebben een rugzakje. Dat vraagt best veel van je als begeleider. Het is dan handig om gebruik te kunnen maken van verschillende begeleidingsstijlen en manieren om feedback te geven. Ik ben daar ook veel zelfverzekerder in geworden, omdat ik nu weet wat ik doe”, blikt Milko terug.
Verantwoordelijkheid bij de leerling
Ook Duko past wat hij leert direct toe. “De leerlingen die bij ons rondlopen zijn best jong. Ze zijn geen kind meer, maar ook nog lang niet volwassen. Ineens moeten ze wel van 9 tot 5 aan de slag, wordt er wat van ze verwacht. Dat gaat niet altijd goed. Ik was altijd geneigd om dan problemen voor leerlingen op te lossen. Ik heb geleerd om op een goede manier meer verantwoordelijkheid bij leerlingen zelf neer te leggen.”
Verder is de Haarlemse praktijkopleider begonnen met het maken van opleidingsplannen. “We legden tot nu toe weinig vast. De beoordeling vond altijd plaats in een gesprek met de mentor van de school. Als iemand dan klaar was met zijn stage, hadden wij niets meer op papier. Als je dan een vacature hebt, is het lastig om te achterhalen wie je daarvoor kan benaderen.”
Klik hier voor meer informatie over de opleiding praktijkopleider. Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via [email protected].