Hoe krijg je iedereen in je bedrijf aan het leren? Bij Geostick kijken ze goed naar individuele ontwikkelbehoeftes en bieden ze een zo relevant mogelijk leeraanbod. Een eigen, hybride bedrijfsacademie
neemt daarbij leerdrempels weg. GOC heeft hierin een adviserende rol vervuld.
Zou je een dagje meekijken bij de drukker van etiketten, labels en flexibele verpakkingen, dan zie je tal van leervormen voorbij komen.
Op de werkvloer draagt een ervaren operator vakkennis over aan een nieuwe collega. Even verderop volgt een medewerker een e-learning. En in het trainingslokaal doen drukkers nieuwe vakkennis op.
Waarom investeert Geostick volop in ontwikkeling? “Omdat we willen groeien als organisatie. Dat kan alleen als medewerkers zich ontwikkelen.
Maar het helpt ook om de betrokkenheid te vergroten. Medewerkers voelen zich gezien als ze merken dat je ze wilt helpen om hun werk nog beter te doen”, vertelt Coen van Maar.
Dezelfde taal spreken
Coen is als learning & development specialist steeds bezig om ontwikkelmogelijkheden toe te voegen aan de Geostick Academy. Een mooi voorbeeld is de taaltraining, die door GOC gegeven wordt aan tien productiemedewerkers die tot voor kort geen woord Nederlands spraken.
“Nu kunnen ze al korte gesprekjes voeren op de werkvloer en onlangs deden twee van deze collega’s mee aan de personeelsbingo. Daar ben ik echt trots op. Je ziet hun zelfvertrouwen groeien. Natuurlijk helpt het in de productie als je dezelfde taal spreekt, maar we vinden het nog belangrijker dat deze collega’s door de training beter kunnen meedoen in de maatschappij.”
Ook voor vakinhoudelijke opleidingen werkt Geostick nauw samen met GOC. Zo gaat er na de zomer een nieuwe incompany flexo-opleiding van start.
“Die is helemaal afgestemd op onze processen. We hebben samen met de ontwikkelaar van GOC geschaafd en onderdelen toegevoegd die voor ons belangrijk waren.”
Rendement en weerstand
Een volgende stap voor Geostick? Dat is het meten van leerrendement.
“Zo hebben we medewerkers getraind in een efficiëntere nabewerkingsmethode. Vooraf hebben we een nulmeting gedaan. Na de training hebben we opnieuw gekeken hoe medewerkers snijden en de machine ombouwen om het leerrendement te meten. Maar leerrendement kan ook zitten in persoonlijke groei. Denk bijvoorbeeld aan een stillere collega die in een training nu wel durft aan te geven dat hij een goed idee heeft.”
Bijna alle 290 medewerkers van Geostick leren inmiddels. Bij de één gaat dat vanzelf, de ander heeft een duwtje in de rug nodig. Hoe ga je om met leerweerstand?
“Ik ga altijd persoonlijk in gesprek. Als je laat zien hoe het werk er leuker of makkelijker van wordt, willen ze vaak wel. Ook vraag ik wat ze wél zouden willen leren. Er is altijd wel iets te vinden, het gaat erom dat je het persoonlijk en relevant maakt.”