Samen je bedrijf ‘verkopen’ via LinkedIn


Meer omzet, nieuwe klanten. Dat wil elk grafimediabedrijf toch? Dan is het in ieder geval een must om jezelf online te laten zien, weten ze bij Opmeer in Den Haag. Daar leren de binnendienstmedewerkers en accountmanagers alles over social selling.

 

Opmeer drukte decennialang voornamelijk veel voor overheden. Inmiddels is de markt veranderd en transformeerde de Haagse drukkerij in een speler die crossmediaal meedenkt met haar klanten en zowel offline als online communicatiemiddelen produceert. Kwaliteit en duurzaamheid zijn daarbij belangrijke speerpunten.

 

Sales en marketing 2.0

Niet alleen het werk van Opmeer veranderde, dat geldt ook voor de manier waarop je dat werk verkoopt, weet de nieuwe commercieel directeur Iwan in den Bosch. “De tijd dat onze accountmanagers de hele dag op pad waren om te netwerken en werk op te halen bij vaste opdrachtgevers is voorbij. Koude telefonische acquisitie maakt plaats voor online sales en marketing.”

 

Van strategie tot ‘posts’

Om het team toe te rusten voor die nieuwe vorm van marketing en sales, is Opmeer eind vorig jaar gestart met de maatwerkopleiding Social Selling van GOC. Een training die niet alleen draait om wat je ‘post’ op bijvoorbeeld LinkedIn, maar juist ook op de strategie erachter. Welke klanten passen bij je, wat zijn hun behoeftes en hoe ga je online de interactie met ze aan?

 

Gedragen aanpak

Het team van Opmeer heeft inmiddels een strategie en campagneplan om nieuwe business te genereren via sociale media. Ook is er een praktische contentkalender, die structuur en continuïte

it geeft aan de online ambities. “Social selling is daardoor niet iets van mij of van onze marketingmedewerker, het wordt gedragen door het team”, zegt In den Bosch.

 

Online spotlights

Hij ziet inmiddels dat Opmeer meer en meer de online spotlights zoekt en kan dat andere grafimediabedrijven alleen maar aanbevelen. “We hebben een fantastisch vak en prachtige verhalen om te delen, maar doen dat veel te weinig. Laat zien wat je doet aan de machines, hoe een product tot stand komt. Dat is niet alleen belangrijk om nieuwe klanten te werven, maar ook om een nieuwe generatie drukkers en nabewerkers enthousiast te maken voor de branche!”

Grootste (leer)winst: Een gedragen strategie en aanpak die zorgt voor meer online zichtbaarheid.

Klik hier voor meer informatie over de opleiding Social selling. Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 19 of [email protected].

Ook medewerkers toekomstgericht scholen met subsidie uit het Create Your Future-project? Ga naar www.createyourfuture.nl