Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En dus zetten ze bij het gelijknamige communicatiebedrijf in Hilversum in op het binnenhalen van jongeren zoals Tim Hoekstra (21). Via een BBL-traject van GOC wordt hij opgeleid tot een allround inzetbare operator.
“De afwisseling en uitdaging in het werk spreekt mij enorm aan. Je krijgt allerlei soorten opdrachten en orders. Ik vind het bijvoorbeeld heel vet om lastige visitekaartjes of enveloppen te drukken. En op onze afdeling voor XL-prints werk ik mee aan projecten van bijvoorbeeld de NOS”, vertelt Tim, die sinds 2021 werkt bij De Toekomst.
Het Hilversumse communicatiebedrijf betaalt zijn BBL-opleiding en salaris. Vier dagen in de week leert hij op de werkvloer het vak van ervaren collega’s. Eén dag in de week zit de jonge operator-in-opleiding in de schoolbanken om theoretische kennis op te doen. “Die combinatie van leren en werken past veel beter bij mij dan een gewone mbo-opleiding.”
Machine van een miljoen
Op dit moment bedient Tim een tweekleurenpers. Ook springt hij regelmatig bij in de nabewerking, helpt hij zijn printcollega’s of stapt hij op de bus om drukwerk af te leveren. Op termijn is het de bedoeling dat Tim de gloednieuwe Heidelberg SX74 van De Toekomst gaat bedienen.
“Waar krijg je nou de kans om als jonge gast zo’n dure en geavanceerde machine te bedienen?”, zegt printmanager (en vader) Edwin Hoekstra. “Buiten dat is het ook gewoon een mooi vak. Dat moeten we nog veel meer promoten. Als ik om me heen kijk in de grafische branche zie ik namelijk vooral mannen met grijze baarden. Wie gaat al dat drukwerk maken als zij met pensioen gaan?”
Strategische personeelsplanning
Bij De Toekomst anticiperen ze nu al op de toekomstige vergrijzing, door op alle plekken in het bedrijf jongeren aan te trekken. “Ze brengen nieuwe, frisse ideeën mee. Bovendien kunnen ze nu nog meekijken met onze ervaren collega’s. Die hebben op hun beurt heel veel vakkennis en handige routines. Op deze manier behouden we die kennis voor ons bedrijf.”
Tim heeft inmiddels zijn diploma ‘machine operator’ op zak. Nu is hij bezig met de BBL-opleiding tot technisch operator. Voor beide opleidingen kon De Toekomst gebruikmaken van subsidies via het A&O Fonds Grafimediabranche. Wat vraagt zo’n opleiding verder van werkgevers? “We geven Tim tijd om te werken aan zijn opdrachten”, vertelt Edwin. “Ook monitoren en begeleiden we hem waar nodig, maar we laten Tim wel los. Dan gaat er soms iets mis, maar dat calculeren we in. Juist daar leer je namelijk van!”
Over De Toekomst
De Toekomst groeide van traditionele drukkerij uit tot een full service communicatiebedrijf. Van website tot drukwerk en van signing tot online campagne; je kunt er allemaal voor terecht bij het familiebedrijf. Bij De Toekomst werken zo’n 45 ontwerpers, developers, drukkers, nabewerkers en andere communicatiespecialisten.
Meer informatie over de BBL opleiding:
- de BBL opleiding voor alle grafimedia technieken
- aanvullende informatie voor werkgevers
- folder gericht op bedrijven die een BBL-opleiding willen aanbieden aan een nieuwe medewerker