‘Deze opleiding gaat over de kern van vormgeving’


Sinds een aantal jaar moeten ICT-docenten in het vmbo ook jongeren les geven in vormgeving. En dan is het prettig als je zelf je vormgevingskennis wat hebt bijgespijkerd, merkt Stan Vissers. Hij volgde de opleiding grafisch media vormgever van GOC.

Vissers werkt op het Blariacumcollege in Venlo-Blerick, een middelbare school met 1900 leerlingen. Hij geeft er les in het derde en vierde leerjaar van de basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg. Die leerlingen kunnen sinds het schooljaar 2016-2017 kiezen uit nieuwe profielen, waaronder ‘ICT, media en vormgeving’.

Profiel ICT, media en vormgeving
Leerlingen leren in dit profiel bijvoorbeeld hoe ze een website maken, een poster ontwerpen en een filmpje monteren. Daarvoor leren ze werken met programma’s als InDesign, Illustrator en Photoshop. Vissers maakte in zijn vrije tijd al af en toe posters voor onder meer de lokale voetbalclub, dus lag het voor de hand dat hij zich richtte op de vormgevingsmodules van het nieuwe profiel.

Opleiding grafisch media vormgever
Maar tussen zelf iets maken op basis van smaak en jongeren leren om doelbewust vormgevingskeuzes te maken, zit nog wel een verschil. Daarom besloot Vissers om zich in te schrijven voor de opleiding grafisch media vormgever van GOC. Die opleiding kent 18 cursusdagen en 1 examendag. Deelnemers duiken onder meer in de wereld van typografie, kleurenleer en beeldbewerking. Ook is er veel aandacht voor de verschillen tussen ontwerpen voor print en digitale uitingen.

Vormgeving in plaats van programma’s centraal
“Veel vormgevingsopleidingen draaien vooral om beheersing van programma’s. Dan krijg je drie lessen over Illustrator en daarna een module over Photoshop. Maar die technieken kun je ook wel leren via tutorials op Youtube. Wat ik prettig vond is dat deze opleiding van GOC vooral gaat om de kern van vormgeving: welke keuzes maak je om een boodschap over te brengen? Elke week werkten we een opdracht uit, die we vervolgens aan elkaar presenteerden. Daarbij bevroeg de docent ons steeds: maar waarom heb je dat dan gedaan? Daar leer je veel van.”

Leerlingen beter begeleiden
Vissers merkt dat hij daardoor nu zelf veel ‘bewuster’ ontwerpt. In de klas kan hij bovendien meer dan technische instructies – gebruik die knop voor een rond vlak – geven. “Als leerlingen bijvoorbeeld een poster moeten maken over Italië, kan ik ze stapsgewijs helpen om na te denken over het ontwerpproces. Van de schetsopzet tot de keuzes in typografie en kleurkeuzes.”

Docent uit het bedrijfsleven
Voor de opleiding reed Vissers elke week naar Veenendaal, de opdrachten voerde hij in het weekend uit. Relatief goed te doen, evalueert de docent. Vooral omdat je die lesdag op een externe locatie bent en dus geen afleiding hebt. Ook het feit dat de opleiding wordt gegeven door een vormgever die zelf nog werkt in het bedrijfsleven, sprak Vissers aan. “Hij kon daardoor veel delen uit ervaring en ons vertellen over nieuwe ontwikkelingen in vormgeving. Het heeft mij mede geïnspireerd om ook één dag in de week te gaan werken als vormgever, naast mijn baan als docent. Die combinatie is goud waard, omdat je in opdrachten te maken hebt met actuele trends.”

Klik hier voor meer informatie over de opleiding Grafisch media vormgever Of neem contact met ons op via 0318 – 53 91 29 of via binnendienst@goc.nl.