//

Meer effect met online marketing en sales


Mensen maken foto met reclamebanner

Dat online marketing belangrijk is wisten bedrijven al, maar hóé belangrijk werd goed voelbaar door corona. Carebo, fullservicebedrijf voor promotiekleding, werkkleding en relatiegeschenken, besloot deze rustiger periode aan te grijpen om proactief aan de slag te gaan met hun marketing en sales. Via het volgen van de opleiding Social selling.

Omschakelen. Dat moest vrijwel ieder bedrijf nadat het coronavirus uitbrak. Zo ook Carebo uit Wormerveer. Het familiebedrijf is al dertig jaar specialist in het zeefdrukken, transferdrukken, printen en borduren van textiel. “Wij beleveren alle mogelijke branches, van bedrijven en scholen tot toerisme, festivalorganisaties en de mode-industrie”, vertelt Machteld Bos, samen met echtgenoot Hendrik eigenaar van Carebo. “Al deze branches werden hard geraakt, waardoor we in korte tijd een groot deel van onze omzet zagen wegvallen.”

Machteld besloot niet bij de pakken neer te gaan zitten, maar van de nood een deugd te maken. “Nu onze klanten allemaal thuis zaten, werd de online marketing en verkoop nóg belangrijker. Maar hoe pak je dat aan? De GOC-opleiding Social selling stond al langer hoog op ons lijstje, maar hij zou pas later in het jaar gegeven worden. In overleg met GOC hebben we de opleiding echter naar voren kunnen halen.”

De driedaagse opleiding Social selling richt zich onder meer op marketing via social media en het in de juiste fase van de customer journey inspelen op de behoeften van de klant. Machteld: “We waren al actief online, maar het posten gebeurt nu regelmatiger en bewuster. Met meer effect ook. Wat we geleerd hebben is dat het allemaal draait om een persoonlijke benadering. Daarom zie je op onze website nu bijvoorbeeld het team dat jouw product maakt en wat het verhaal achter dat product is. Deze aanpak – het vertellen van ons verhaal – willen we verder uitbreiden in de toekomst.”

Inmiddels trekt het werk weer aan bij Carebo. Machteld: “We zijn erg blij dat GOC zo proactief meedacht en ervoor zorgde dat we de opleiding juist in deze tijd konden volgen. Mijn collega’s volgden de opleiding op afstand via een virtuele leeromgeving en dat ging bijzonder goed. Er was veel interactie en de docent gaf alle ruimte voor vragen en begeleiding. Fantastisch dat het zo kon.”